Met volwassen patiënten praten over (veilig) ouderschap: de Kindreflex

moderator: prof. dr. Marina Danckaerts, Kinder- en jeugdpsychiatrie

7 March 2024 van 19:55 tot 22:00 | UPC KU Leuven | E&E

Korte Inhoud

In de zorg ontmoeten we soms volwassenen bij wie we ons openlijk zorgen maken om het welzijn van hun kinderen. Die gevoeligheid zou eigenlijk een basishouding moeten zijn bij elke patiënt-ouder. De Kindreflex helpt om ouders in alle vrijheid over hun kinderen (en de eventuele impact van hun medische problemen op hun ouderschap) te laten spreken. In tweede instantie biedt dit ook een kader om verontrustende situaties te detecteren en ouders de hand te reiken om de zorg en veiligheid van hun kinderen zo snel mogelijk te herstellen. De Kindreflex bestaat in een generieke versie, daarnaast zijn er inmiddels ook meer specifieke toepassingen voor de geestelijke gezondheidszorg, justitiehuizen en algemeen welzijnswerk. Minister Crevits heeft bovendien de opdracht gegeven de Kindreflex uit te rollen in alle spoedafdelingen. Deze Pentalfa-sessie richt zich vooral naar de toepassingen in de gezondheidszorg. We willen zorgverstrekkers helpen om de ogen niet te sluiten en om actief in gesprek te kunnen gaan over ouderschap.